
Środowe kino Świetlicowe. Dzięki współpracy z Biblioteką Szkolną uczniowie mogą cieszyć się dobrym kinem i świetną atmosferą.
21 października Sp20 po raz pierwszy wzięła udział w akcji #przerwanaczytanie bicie rekordu w czytaniu na przerwie! Organizowanego w ramach obchodów Miesiąca Bibliotek Szkolnych oraz kampanii społecznej "Cała Polska czyta dzieciom". Głównym celem była promocja czytelnictwa oraz pokazanie, że czytanie jest ciekawe. Co to był za niesamowity widok! Tyle osób w szkolnej bibliotece, tyle czytających na przerwach, na korytarzach, w klasach. Aż miło było popatrzeć i wspólnie poczytać. Nasi Wolontariusze czytali dla najmłodszych uczniów i przedszkolaków. Grupa Motylków odwiedziła z tej okazji bibliotekę aby posłuchać i obejrzeć bajkę - czytajkę wyświetlaną na starym projektorze. Uczniowie jednej z klas przebrali się w ten dzień na czarno a inni wypożyczyli książki z niebieską okładką aby zapozować do klasowego zdjęcia "z książką w roli głównej"! Do akcji włączyli się również pracownicy szkoły, bo czytanie jest ciekawe! Wszystkim uczniom, wolontariuszom, wychowawcom, nauczycielom, pracownikom szkoły dziękuję za udział w wydarzeniu!
Od czasu gdy do naszej szkoły zaczęły uczęszczać dzieci i młodzież z Ukrainy pojawiły się intrygujące zmiany. Na co dzień pokonujemy dzielącą nas barierę językową i coraz lepiej nam to wychodzi. Wraz z nowymi uczniami pojawiła się jeszcze jedna ciekawa rzecz: Ukraińcy posługują się innym alfabetem.
Ten bezpośredni kontakt z obcym językiem i pismem zaowocował falą zainteresowania sposobami pisania. W odpowiedzi na uczniowską ciekawość w bibliotecznej gablocie pojawiła się wystawka na ten temat. Można tu zobaczyć między innymi przykład notatki cyrylicą a także alfabetem chińskim, arabskim i Braille’a.
Przy okazji tematu ,,pismo’’ zainteresowani dowiedzą się co to jest kaligrafia i czym zajmuje się grafolog. Najcenniejszym eksponatem wystawki są autentyczne pocztówki
z pierwszych lat XX w. prezentujące przykłady pięknych charakterów pisma z czasów gdy kaligrafii nauczano w szkole.
Tradycyjnie, jak każdego roku, zorganizowaliśmy w bibliotece imprezę uświetniającą przyjęcie w grono czytelników uczniów klasy pierwszej. Tym razem dzięki pomocy aktywu bibliotecznego (z klas 6A i 8B) powstał teatrzyk , który opowiadał w jaki sposób od najdawniejszych czasów ludzie znajdowali przyjemność w poznawaniu i dzieleniu się ciekawymi opowieściami.
Organizatorzy stali się grupą wędrownych aktorów, którzy dzwoneczkami, kołatkami i grzechotkami przyciągali widzów. Towarzyszący grupie bajarz (w osobie bibliotekarki) wodził tłumek zainteresowanych po korytarzach, schodach i zakamarkach szkoły, które były raz nieprzebytą puszczą pełną groźnych, dzikich zwierząt, raz zamkowym wzgórzem a kiedy indziej ulicami miasta pełnymi dam w długich sukniach.
Najpierw znaleźliśmy się na jarmarku w wiosce ,,Toaletowo’’ gdzie w teatrzyku cieni poznaliśmy historię Jasia i Małgosi (tak naprawdę scena znajdowała się w drzwiach na strych znajdujących się w umywalni na drugim piętrze). Stamtąd droga wiodła wysoko na zamkowe wzgórze, gdzie strażnicy strzegli zakratowanego wejścia na dziedziniec. Na zamkowym balkonie kolorowe pacynki zadawały bajkowe zagadki. W rzeczywistości sceną była przykryta kurtyną balustrada przy szkolnym strychu. Spod drzwi strychu schodziliśmy coraz niżej a z każdym stopniem wkraczaliśmy w coraz nowsze czasy. W końcu na pierwszym piętrze znaleźliśmy się na ulicy wielkiego miasta w XIX w. kiedy to istniały już publiczne biblioteki. Wejścia do tej, którą znaleźliśmy broniła dekoracja przedstawiająca olbrzymi kwiat. Przy dźwiękach muzyki spomiędzy błyszczących płatków wyłoniła się delikatna, długowłosa blondynka. Dzieci bez problemu odgadły imię tajemniczej panny. Była to Calineczka, która w nagrodę pozwoliła nam wejść do środka. Czytelnia wyglądała inaczej niż zwykle, była pusta a na środku leżał kamień (dla wygody zrobiony z papieru) z tkwiącym w nim srebrnym mieczem. Rozsiedliśmy się na podłodze i zobaczyliśmy jak rozpoczęła się historia króla Artura i skąd się wziął czarodziejski miecz Excalibur. W tym przedstawieniu rolę czarodzieja Merlina zagrała maskotka biblioteki, prawdziwa teatralna marionetka. Wędrówkę zakończył przenośny teatrzyk kukiełkowy, w którym poznaliśmy historię sójki z wiersza Brzechwy. Okazało się, że wraz z otwarciem drzwi biblioteki niepostrzeżenie wróciliśmy do współczesności: Calineczka zakwitła przy dźwiękach muzyki z ukrytego na parapecie telefonu, przepowiednię dotyczącą króla Artura wypowiedział aktor, którego głos odtworzyliśmy przy pomocy komputera, a obrazy miast odwiedzanych przez sójkę wyświetliliśmy na ścianie z projektora. Podczas naszej ,,podróży w czasie’’ nie zabrakło też bezpośredniego kontaktu z książką. Korzystając z okazji zaprezentowaliśmy znajdujące się w bibliotece książki z zagadkami.
Tę teatralno bajkową zabawę powtórzyliśmy aż sześć razy: dla klas od ,,0’’ do ,,3’’ i w klasie 6-tej (tradycyjnie aktorzy mogą, jeśli chcą, przedstawić teatrzyk w swojej klasie). Sądząc po reakcjach uczestników wszyscy dobrze się bawili.
W grudniu urządzono w bibliotece wystawę prac uczniów klas 4-8 uczestniczących w zajęciach grup KK. W ramach bloku zajęć o technikach uczenia się i zapamiętywania uczniowie tworzyli chmury wyrazowe przy pomocy kreatora WordArt. Temat prac był dowolny a wartością było ciekawe przedstawienie informacji skłaniające do ich zapamiętania. Najwięcej powstało chmur ,,Ważne daty’’ zapewne ze względu na zainteresowanie nauczycielki historii, która obiecała wykorzystać je w swojej pracy. Każdy autor otrzymał 10 punktów z zachowania za wykonanie pomocy naukowej.
Jury w składzie J.Ogaza, S.Procek-Frydrych i M.Nowotny oceniło prace biorąc pod uwagę sposób eksponowania informacji, ciekawe skojarzenia
i estetykę. Przyznano trzynaście wyróżnień. Za każdą wyróżnioną pracę autorzy otrzymali dodatkowe 10 punktów z zachowania.
Wyróżnieni uczniowie to: Adam z 4A, Wiktoria W., Igor, Sebastian
i Natan z 6A, Martyna i Maja z 7A, Mikołaj i Jakub z 7C, Jagoda i Denis z 8B.
Przykładowe prace:
Kiedy po długiej nieobecności spowodowanej nauczaniem zdalnym uczniowie wrócili do szkoły z chęcią wzięli udział w organizowanym przez bibliotekę szkolną ,,Konkursie na kartkę do katalogu obrazkowego’’. Na kilkanaście ostatnich dni roku szkolnego odpowiednio zabezpieczone prace ozdobiły szkolny korytarz. Spośród zgłoszonych do konkursu kartek osiem zakwalifikowało się do umieszczenia w katalogu co pozwoliło uaktualnić to atrakcyjne źródło informacji o zbiorach bibliotecznych przeznaczone dla uczniów młodszych klas.
W październiku , miesiącu bibliotek szkolnych przyjęliśmy uczniów klasy pierwszej w grono czytelników biblioteki szkolnej. Ze względu na trudne warunki reżimu sanitarnego zmieniona została formuła tej corocznej uroczystości. Zamiast teatrzyku i zajęć w zamkniętej przestrzeni biblioteki i czytelni nasze pierwszaki wyszły na szkolne korytarze.
Przez całą lekcję bawiliśmy się w poszukiwanie skarbów. Odpowiednio poprzebierane uczennice z aktywu bibliotecznego ubarwiły poszukiwania. Złota moneta uruchomiła żywą pozytywkę, która opowiedziała jak szanować książki. Tajemnicze koperty i ukryci informatorzy prowadzili do złotej szkatułki pełnej mądrości zamkniętych w kolorowych kulkach. Dzieci dowiedziały się z nich dlaczego warto czytać książki i zrobiły o tym plakat, który ozdobił ścianę korytarza. Kiedy poszukiwacze już prawie dotarli do biblioteki zagrodził im drogę tajemniczy sfinks i zadał swoją zagadkę. Na szczęście przy niewielkiej pomocy Pani zagadkę udało się odgadnąć . Sfinks rozwiązał wstęgę i droga stanęła otworem. W nagrodę Bibliotekarka prawdziwym orlim piórem pasowała uczniów na czytelników biblioteki szkolnej i jak co roku wszyscy otrzymali pamiątkowe zakładki do książek specjalnie zaprojektowane i wykonane dla kolejnego rocznika czytelników.
Na zakończenie nowi czytelnicy wypożyczyli swoje pierwsze książki i pełni wrażeń, z uśmiechem na ustach wrócili do klasy.
31 maja 2017r. nasza szkoła wzięła udział w ogólnopolskiej akcji promującej czytelnictwo ,,Jak nie czytam jak czytam’’. Inicjator i organizator główny przedsięwzięcia to redakcja miesięcznika „Biblioteka w Szkole”. Celem jest zwrócenie uwagi na systematyczny spadek czytelnictwa wśród dorosłych Polaków i wykorzystanie masowej akcji do pokazania większej aktywności czytelniczej dzieci i młodzieży. Równocześnie wydarzenie promuje książki i czytanie wśród uczniów oraz inicjuje modę na czytanie. Zachęcam do odwiedzenia strony www.czytamy.org gdzie można znaleźć obszerne informacje i relacje fotograficzne z wszystkich edycji przedsięwzięcia.
Naszym zadaniem było zorganizowanie akcji masowego publicznego czytania. W wyznaczonym jako termin akcji dniu wszyscy uczniowie wraz z nauczycielami mającymi akurat lekcję z daną klasą zebrali się na boisku dolnym z książkami (każdy swoją), ustawili się zgodnie z sugestiami koordynatorów i czytali. Wydarzenie zostało udokumentowane fotograficznie w sposób pokazujący frekwencję. 31 maja w naszej szkole na boisku hokejowym wspólnie czytało 364 uczniów klas 0-6! Nieocenioną pomoc przy organizacji zdarzenia okazali współkoordynatorzy (trenerzy hokeja), wszyscy nauczyciele opiekujący się klasami oraz rodzice, którzy podjęli się roli fotografów za co składamy szczególne podziękowania.
Z satysfakcją informujemy, że w tegorocznej akcji został pobity rekord czytania z ubiegłego roku. W 2017 roku czytało równocześnie 459409 dzieci i młodzieży w całej Polsce.
4 grudnia 2014 r. Weronika Tynek z klasy 3B odniosła sukces zdobywając 3-cie miejsce w XIX Wojewódzkim konkursie czytelniczym ,,Znam twórczość Agnieszki Frączek’’ organizowanym przez SP 7 w Gliwicach.
Nasi uczniowie chętnie biorą udział w tych ciekawych imprezach (konkurs zawsze połączony jest ze spotkaniem autorskim). W poprzedniej edycji dotyczącej twórczości Andrzeja Grabowskiego Julia Swidinskas zajęła 4-te miejsce.
W lutym odbyło się tradycyjne pasowanie na czytelnika uczniów klas pierwszych. Tak jak co roku imprezę uświetniło przedstawienie napisane i przygotowane wraz z uczniami z aktywu bibliotecznego. Tegoroczny teatrzyk ,,Babcia opowiada’’ okazał się bardzo udany i został, z inicjatywy aktorów, przedstawiony prawie wszystkim klasom w szkole!
Tak jak wszystkie roczniki, również obecne pierwszaki zostały obdarowane pamiątkową zakładką do książki (zaprojektowaną i wykonaną w kilkudziesięciu egzemplarzach dzięki pomocy aktywu) – tym razem w kształcie samochodu.
Zgodnie z siedemnastoletnią już tradycją uczniowie klas pierwszych zostali na pasowaniu zaproszeni do udziału w cotygodniowym konkursie ,,Jaka to bajka?’’
26 marca Ada Woźniak, Weronika Franczak (z klasy 6-tej) i Gabriel Wołczuk (z klasy 5-tej) wzięli udział w Międzyszkolnym konkursie ,,Przygoda z książką E. Niziurskiego ,,Klub Włóczykijów’’ organizowanym przez SP 9 w Gliwicach. Impreza okazała się sukcesem dla obu dziewcząt, które zajęły pierwsze i drugie miejsce! Serdeczne gratulacje! Gabriel zajął bardo dobre miejsce 7-me.
Z okazji miesiąca bibliotek we czwartek 29.10.2015 r. odbędzie się ogólnoszkolna impreza zorganizowana przez bibliotekę we współpracy z samorządem szkolnym zatytułowana ,,Parada bajek’’
Impreza okazała się wielkim sukcesem, wzbudziła ogromne zainteresowanie wśród uczniów a także wśród pracowników szkoły i rodziców. Zwłaszcza efektowne stroje pań Dyrektorek i pani z W-f-u (czarownicy) zwracały uwagę zaskoczonych dorosłych.
10 grudnia 2015 odbyły się eliminacje do kolejnej edycji (XX-tej) Wojewódzkiego konkursu czytelniczego ,,Znam twórczość Marcina Brykczyńskiego’’ Wzięło w nich udział 36 uczniów klas 3-cich. Do kolejnego etapu zakwalifikowali się: Pedro Carton-Wrębel i Pola Bandyk z klasy 3B. Brawo!
26 stycznia odbył się finał XX Wojewódzkiego konkursu czytelniczego ,,Znam twórczość Marcina Brykczyńskiego’’. Pedra zastąpiła Ola Kaliś, która zajęła kolejne 3-cie miejsce w eliminacjach. Wielką radość sprawiła wszystkim Pola Bandyk, która zajęła 2-gie miejsce w finale tego trudnego konkursu (zabawne książki Marcina Brykczyńskiego dotyczą idiomów językowych i ortografii)! Gratulacje!