Inicjatywa organizowania corocznej kampanii społecznej wywodzi się od genewskiej organizacji: Women's World Summit Foundation i jest rozwijana od 11 lat.
Przez pierwszych 19 dni listopada na całym świecie organizacje i instytucje pracujące z dziećmi, młodzieżą, rodzinami mówią o szacunku, bezpieczeństwie, wolności i prowadzą szereg działań, których celem jest edukowanie i profilaktyka w zakresie zapobiegania przemocy i krzywdzeniu dzieci i młodzieży.
Wybrane fakty i liczby:
Przemoc wobec dzieci dotyka ponad miliard dzieci na całym świecie i kosztuje społeczeństwa do 7 bilionów dolarów rocznie.
50% dzieci na świecie co roku doświadcza przemocy.
Co 5 minut gdzieś na świecie ginie dziecko dotknięte przemocą.
1 na 10 dzieci jest wykorzystywane seksualnie przed 18 rokiem życia.
9 na 10 dzieci mieszka w krajach, w których kary cielesne nie są całkowicie zakazane, przez co 732 miliony dzieci pozostaje bez ochrony prawnej.
Co trzeci internauta na całym świecie to dziecko, a 800 milionów z nich korzysta z mediów społecznościowych. Każde dziecko może stać się ofiarą przemocy w sieci. Liczba zgłoszeń wykorzystywania seksualnego dzieci w Internecie do NCMEC wzrosła z 1 miliona w 2014 roku do 45 milionów w 2018 roku.
Każdego roku 246 milionów dzieci na całym świecie doświadcza przemocy w szkole.
1 na 3 uczniów był prześladowany przez swoich rówieśników w szkole w ciągu ostatniego miesiąca, a co najmniej 1 na 10 dzieci doświadczyło cyberprzemocy.
Kluczem nie jest walka z przemocą i krzywdzeniem, ale zapobieganie im. Chodzi o to, by kształtować w odbiorcach właściwe (ustalone, wyuczone) zainicjowania, które stwarzać będą przeszkody dla działania osób stosujących przemoc. Skuteczną ochroną dla dzieci jest tworzenie kultury niestosowania przemocy. W jej budowanie powinny być zaangażowane władze (tworzące właściwe polityki), ale również społeczeństwo - rodziny, młodzież, organizacje pozarządowe, szkoły, profesjonaliści. Faktem jest, że zapobieganie jest lepsze i tańsze niż reagowanie na nadużycia i przemoc. Pilnie potrzebna jest zatem transformacja od kultury reakcji do kultury prewencji.